onsdag, januar 07, 2009

Massakren i Gaza.
Massakren i Gaza har vart en stund nå, og jeg føler egentlig ikke for å skrive noe særlig om grusomhetene. Jeg blir vel, som så mange andre, bare matt over det hele. Ikke av det faktum at Israel er en fascistisk røverstat, for det er mange stater som er fascistiske røverstater, men av det faktum at det faktisk er et betydelig antall gærninger, i Norge som i resten av verden, som åpenlyst støtter det groteske folkemordet som de siste dagene har funnet sted i Midtøsten.
Det er uansett, heldigvis, et betydelig antall andre oppegående mennesker som dekker denne konfliktens grusomheter. For å holde deg oppdatert på krigen kan du besøke www.palestina.no

Siden jeg er for matt til å skrive noe lengre materiale om Israels overgrep på den palestinske befolkningen, har jeg laget en liten liste over poenger som er vel verdt å merke seg i det virvaret av sannheter, løgner og propaganda som preger debatten om krigen i Palestina.

• Det var Israel, og ikke Hamas, som brøt våpenhvilen. Etter fire måneders våpenhvile drepte Israel den 5.november 6 palestinere.
• Den Israelske okkupasjonen av Gaza-stripen sluttet aldri. Etter at Israel trakk ut sine siste settlere i 2005 har Gaza-stripen fungert som verdens største fengsel med sine 1,5 millioner innbyggere. Israel kontrollerer grenser, luftområde og vann. Det har vært en total blokade av mat, drivstoff og legemidler som har skapt en humanitær katastrofe.
• Egypt må bære en stor del av ansvaret for situasjonen på Gaza-stripen. Det er tragisk at den økonomiske støtten fra USA og frykten for en demokratisk oppslutning over Muslimbrødrene skal veie høyere enn et normalt menneskesyn.
• Både et samlet norsk akademisk miljø og, så å si, alle humanitære organisasjoner har fordømt Israels gjentatte overgrep. Jeg personlig stoler mer på Røde Kors og Dag Tuastad enn jeg gjør på Siv Jensen og enkelte sektledere fra Sørlandet. Vanvittig nok er det ikke alle nordmenn som deler dette synet.
• Til nå har over 600 palestinere blitt drept og over 3000 har blitt skadet. Et betydelig antall av disse er barn og kvinner. Ambulanser har blitt beskutt, universitetet og tre skoler har blitt bombet. Den siste skolen som ble bombet var en skole i regi av FN. 40 mennesker ble drept. Israel skylder på Hamas. Er det virkelig noen som har tiltro til en forklaring om at Hamas opererer fra en FN-skole?

Det er ikke mye Norge kan gjøre. Vi er et lite land, men det er ingen unnskyldning til å la være å engasjere seg. I morgen er det fakkeltog fra kl. 19.00 på Youngstorget. Røde Kors, Amnesty International Norge, Kirkens Nødhjelp, Norsk Folkehjelp, Flyktningehjelpen, Redd Barna, CARE, Norges Idrettsforbund, Norges Fotballforbund, LO, Akademikerne, Unio, Utdanningsforbundet, YS, Norges Kristne Råd, Kirkens Bymisjon, Den norske helsingforskomité og Stiftelsen Menneskerettighetshuset er bare noen av organisasjonene som har sluttet seg til. Jeg håper, unnskyld, jeg forventer å se deg der.

søndag, desember 07, 2008

Mennesker altså... de slutter aldri å fascinere meg!

http://www.dagbladet.no/2008/12/07/nyheter/julebord/uteliv/3958556/

Denne saken er morsom på så mange nivåer. Jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne. Vel, Magnus på 22 har E-Type som sitt største idol. Nå har jeg etter hvert i livet forstått at det finnes mange veldig ålreite mennesker med jævlig dårlig musikksmak, men... vel, ja. E-Type? Word?

Vel Magnus og åtte kamerater (er det flere av dem som liker E-Type?) dro fra Namsos til Oslo for å oppleve "artisten" fra helvete live. Men, moroa stopper ikke her! E-Type fikk dessverre ikke opptrett på julebordet som Magnus og vennene dro på. Noe som gjorde at turen de hadde betalt 40 000 for ble en total fiasko. (Hvem i helvete er det som betaler 40 000 for en helg i Oslo?) Skvipet som kaller seg en avis, altså Dagbladet, synes dette var en voldsom nyhet og har over helga gitt oss fire toppnyheter om dette skandalejulebordet. Det er litt trist, men også litt morsomt. For skandalene slutter ikke med at E-Type aldri kom... og neida! Noen av gjestene fikk faktisk ikke rødkål til maten! Wow liksom! "Dessuten var det kø over alt, enten du skulle på do eller i baren.", sier vår nye helt, Magnus.

søndag, november 30, 2008

Wangnyheter!

Nå vet jeg ikke om det er noen fra Wang som fortsatt leser denne bloggen, men det stopper meg imidlertid ikke fra å skrive om tidligere Wangelever når det først er noe å skrive om. For noen dager siden var nemlig Holmlias store sønn, Nasser, på TV2 sin web-TV. Det er det verste jeg har sett... http://webtv.tv2.no/webtv/mini/main.do?ref=nff&treeId=2701

Nasser; hvis du hadde vært mitt intervjuobjekt hadde jeg gitt deg buksevann... Nei, gi mediaoppmerksomheten til Mounir, han er tross alt født for sånt: http://www.dagbladet.no/sport/2008/11/29/556025.html

P.S. Dere er begge fortsatt under kontrakter med Råneby, ja livstidskontrakter kalles det, og kun snillhet hindrer meg fra å saksøke dere.

mandag, november 17, 2008

Jaja, det er snart jul igjen, og som alltid legger vi selvfølgelig ut ønskelista til vår favorittskribent. Kom dere sammen, snakk til hverandre og sammarbeid, så kan dette bli en veldig fin materialistisk jul for Audun. Jippi!

1. LP-Spiller

2. CDer og LPer
Afasi & Filthy – Fläcken
Black Milk – Tronic
Cool Kids, The – The Bake Sale
DJ Revolution – King of the Decks
Elzhi – The Preface
Foreign Exchange – Leave It All Behind
GZA – Pro Tools
Heltah Skeltah – D.I.R.T.
Ice Cube – Raw Footage
Jake One – White Van Music
Kardinal Offishall – Not 4 Sale
Large Professor – Main Source
Murs – Murs for President
Nas - Untitled
Oh No – The Exodus into Unheard Rhythms
People under the Stairs- Fun DMC
Q-Tip – The Renaissance
RZA - DigiSnacks
Statik Selektah – Stick 2 the Script
Timbuktu – En High 5 & 1 Falafel
UGK – Underground Kings
Vakill – Worst Fears Confirmed
Wolverine – Hva Skjer’a Dog
Xzibit – Full Circle
Yesterdays New Quintet – Yesterdays Universe
Z-Ro – Crack

3. Filmer
Wu: The Story of the Wu-Tang Clan
Stones Throw 101
Stones Throw 102 – In Living the True Gods
Futurama, The Beast with a Billion Backs
Drageløperen
Deadwood – Sesong 1

4. Spill til Xbox 360
FIFA 09
James Bond: Quantum of Solace
Call of Duty: World at War

5. Bøker
Martin Kellerman: Rocky – Jubilieumsbok 1998-2008
William McKeen: Outlaw Journalist – The Life and Times of Hunter S. Thompson
Christopher Nielsen: Hold Brillan Tegneseriealbum 01 – Bygdegutar
Torgrim Eggen: Manhattan – Historier om New York
Ole O. Moen: USAs presidenter – Fra George Washington til George W. Bush
Brian Coleman: Check the Technique – Liner Notes for Hip-hop Junkies
Nelson George: Hip Hop America
Martha Cooper: Hip Hop Files – Photographs 1979-1984

6. Abonnement på Dagsavisen.